Ahad, 16 Ogos 2009

Apa itu plastisol


Post ini sepenuhnya saya ambil dari entri http://ikhlasutamaenterprise.blogspot.com/

Ink plastisol adalah berjenis PVC (polyvinyl chloride).Untuk 'cure' atau keringkan ink plastisol ini,ia memerlukan suhu dalam lingkungan 149 °C ke 166 °C.Plastisol boleh ditinggalkan pada screen blok tanpa akan menyebabkan blok tersumbat,ini antara kelebihan plastisol.

Ia juga boleh dicetak wet-on-wet yang mana akan mempercepatkan masa produksi didalam printing.Kualiti cetakan yang tinggi juga berperanan besar didalam penggunaan plastisol secara meluas di eropah.

Terdapat 2 jenis plastisol di negara kita,iaitu Oil-Based Plastisol ,Water-Based Plastisol.Oil-Based Plastisol ni yg selalu kita dengar dan digunakan meluas,dah tentu ianya berasas dari minyak,cara pencucian tidak boleh menggunkan air sama sekali.Cara pengunaan dan pencucian Water-Based Plastisol sama seperti waterbased biasa(rubber).Ia juga tidak menyebabkan clogging yang teruk seperti rubber dye.
Kekurangan
Disebabkan plastisol ini adalah termoplastik,ia akan cair jika terkena panas,Itulah sebabnye,hasil cetakan plastisol tidak boleh diseterika terus keatas permukaan plastisol.

Harga 1KG plastisol tidak lah mahal jika ingin dibandingkan dengan rubber dye.
Saya menjual 1KG plastisol ink putih berkualiti degan hanya RM60 sahaja.Jika anda inginkan peraltan printing,jangan segan untk menghubungi saya atau emel saya ya.

8 ulasan:

khys berkata...

kalau beli dye plastisol ni, tapi takde dryer machine (bukan hair dryer) pun tak guna jugak, kan? boleh ke?

LuC berkata...

bro..Saya baru nak start buat t-shirt printing...mana saya leh dapat barang2 nak start ek?...ape barang2 nyer ek?..tutorial ader ker?...
email kat saya kalo panjang sgt jawapan..heh...ezwanzamzuary@gmail.com

Unknown berkata...

hye..sya bcadang ingin membuka pniagan printing baju..jd saya memerlukan barang2 dan juga senarai lengkap yg di perlukan ..harap dapat membantu saya..fyianafyz_pu3issyania@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

hello,
macamana nak buat design dia tu, guna komputer ke apa dan bagaimana silk tu boleh terbentuk design kita tu
TQ

aNa_MusLiM berkata...

assalamualaikum...saye pun nak bercadang nak buka perniagaan cetak baju nie...cuma sye x tau cam ner nak mula...peralatan untuk cetak baju pun sye masih blum tau...lau boleh, sye perlukan bimbingan daripada awak untuk memulakan p'niagaan sye..apa yang perlu saya buat sblum start p'niagaan cetak baju nie..email kat sye erk..imandanamal91@yahoo.com.my.. terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

Trima kasih infonya boss..blh send katalog ttg harga barang silk screen yg ada?? termasukla jgk brg plastisol ink warna yg lain..tq..email ke myrealsufi@yahoo.com

cetakbaju2u berkata...

Nak belajar silkscreen cetak baju A-Z??
http://cetakbaju2u.blogspot.com/

cetak tshirt online berkata...

Ingin cetak tshirt. Boleh order di sini :
http://www.cetaktshirtonline.com
Harga berpatutan mengikut kuantiti.